Druk, druk, druk. Iedereen lijkt haast te hebben en veel dingen moesten het liefst gisteren nog af. Het lijkt wel of sommige dagen gewoon niet uit genoeg uren bestaan. En voordat je het weet ben je de hele dag druk met ‘de waan van de dag’ terwijl de écht belangrijke taken blijven liggen. Herkenbaar?

Prioriteiten stellen helpt!

Lees hieronder waardevolle tips om controle over je leven te krijgen. Je winst? Meer overzicht, rust in je hoofd en minder spanningen.

1. Maak je hoofd leeg met een overzicht
Het maken van een overzicht – takenlijst – met wat je allemaal moet doen, klinkt cliché. Maar prioriteiten stellen zonder takenlijst is erg lastig. Het helpt je hoofd leeg te maken en overzicht te krijgen. Zowel wat je werk betreft als je privéleven. Pak een vel papier en pen en schrijf het van je af. Welke activiteiten, taken, klussen, plannen enzovoort moet en wil je allemaal doen. Ben je klaar? Rangschik vervolgens alles op orde van urgentie. Wat moet perse vandaag klaar? Wat kan wachten tot morgen, volgende week of zelfs volgende maand? Door zo’n takenlijst te maken, kun je veel beter prioriteiten stellen, maak je je hoofd leeg en ervaar je minder stress.

2. Gun jezelf voldoende tijd en stop met multitasken
Zorg er vervolgens voor dat je voldoende tijd inruimt per taak. Zo heb je alle tijd om rustig je ding te doen. Immers, soms kan het wat langer duren om iets af te ronden dan je denkt. Ga ook niet tijdens je taak andere kleine activiteiten dien, zoals bellen of je e-mail checken. Niet alleen verslapt je aandacht, maar je verstoort ook je workflow waardoor je meer tijd kwijt bent dan gepland. Dus neem de tijd en ga niet multitasken, want dan loop je het risico de to-do’s van je lijst niet af te krijgen waardoor je gespannen wordt.

3. Stel grenzen en zeg ‘nee’
Prioriteiten stellen, betekent ook je grenzen kennen. Dus geef duidelijk aan wat je kunt, zodat een ander dat ook weet. En zeg ook niet overal ‘ja’ op als er een beroep op je wordt gedaan. Hoe leuk je dat ook lijkt. Je wilt ook tijd overhouden voor je hobby’s, sporten, kinderen, partner, vrienden enzovoort. Dus, wees duidelijk en stel grenzen en zeg gerust eens ‘nee’.

4. Vragen om hulp is ook prioriteiten stellen
Anderen vragen om hulp is helemaal geen zwaktebod. Want, zeg nou zelf: alles in je uppie doen, is soms best lastig. Ook als je denkt een kei in bepaalde zaken te zijn. Vele handen maken licht werk. Dus, aarzel niet en delegeer of besteed taken gerust uit. Aan je collega, huishoudelijke hulp, oppas of partner. Je krijgt meer ruimte waardoor je je beter kunt je focussen op wat je belangrijk vindt. Bovendien kun je zo teleurstellingen voorkomen, omdat je anders je werk niet klaar.

5. Doe ook wat je energie geeft
Blijf je maar ‘buffelen’ zonder te doen wat je energie geeft? Dan is de kans groot dat stress zich langzaam in je opbouwt. Je wordt onrustig, voelt je moe en prikkelbaar, kampt met slapeloosheid, bent rusteloos en hebt gespannen nek- en schouderspieren. Je hebt bijna nergens meer puf voor. Herken je dat? Dan is prioriteiten stellen steeds moeilijker. Voorkom dat en bouw regelmatig relax-momenten in je leven in. Maak een heerlijke wandeling, bezoek de sauna, ga dansen, sporten, voetballen, een hut bouwen met je kinderen (kan ook binnenshuis met lakens) of neem een yoga-les (live of online), luister naar je favoriete muziek, ga mediteren (begeleiding nodig? Klik hier voor een gratis yoga-les én meditatie), neem een ontspannende behandeling/massage, ga een weekendje weg of uit eten met je partner. Je batterij regelmatig opladen, helpt ontspannen, geeft energie en bestrijdt stress.

6. Zorg voor jezelf en leef gezond
Een gezonde geest woont in een gezond lichaam. Zorg daarom goed voor jezelf. Eet goede en gezonde voedingsmiddelen, drink voldoende water, sport/beweeg regelmatig en houd je sociale contacten op peil. Luier en ontspan op z’n tijd en slaap voldoende. Zo sta je positief in het leven, voel je je fit, blaak je van de energie en is prioriteiten stellen en naleven een stuk gemakkelijker.