Hoe kan het dat ik soms duizelig of misselijk word tijdens het beoefenen van yoga?

Wanneer je je plotseling duizelig of misselijk voelt tijdens de yoga, is heel belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren, te kijken wat het nodig heeft en een houding aan te passen of rust te nemen wanneer het daar om vraagt. Ik vertel je hier graag meer over, inclusief daarbij behorende tips.

Zowel misselijkheid als duizeligheid kunnen veel verschillende oorzaken hebben, zoals een lage bloedsuikerspiegel, oppervlakkige ademhaling, vochttekort of een verstoring van het evenwichtsorgaan. Vermijd daarnaast een volle maag en eet in ieder geval drie kwartier voor de les niets.

Bij een achteroverbuiging zoals de Vis zou het veroorzaakt kunnen worden doordat de nek aan de voorzijde overstrekt raakt en aan de achterzijde juist teveel samengedrukt wordt. Zorg ervoor dat je heel rustig in en uit de houding beweegt. Adem goed en rustig door. Beweeg bijvoorbeeld in de Vis je schouderbladen naar achteren en omlaag en beweeg de borst juist omhoog wanneer je je hoofd op de grond plaatst. Op deze manier ondersteun je je hoofd en nek zoveel mogelijk en voorkom je dat het bovenste deel van de wervelkolom teveel in elkaar gedrukt wordt. Je kunt er ook voor kiezen om je hoofd niet helemaal naar achteren te brengen, maar bijvoorbeeld op een yogablok of meditatiekussen te laten rusten. Daarnaast kan het heel soms komen door een trage schildklier (vaak als er ook een bijnieruitputting en chronische stressbelasting is).

De Neerwaarts kijkende hond is een omgekeerde houding, waarbij je hoofd tijdens het uitvoeren lager is dan je hart. Wanneer je vanuit deze houding misschien te snel weer omhoog komt of vooral je hoofd hierbij te snel omhoog beweegt, kun je duizelig worden. Dit gebeurt sneller wanneer je een lage bloeddruk hebt. Het helpt om op de uitademing heel rustig weer terug omhoog te komen, eerst je kin naar de borst te brengen om vervolgens langzaam wervel voor wervel uit de houding te komen en daarna op de inademing pas je hoofd weer rechtop te zetten.

In ons bindweefsel (het weefsel in ons lichaam dat – het woord zelf zegt het al – alles met elkaar verbindt) kan opgeslagen spanning en emotie vastzitten. Soms is dat spanning van lang geleden, maar het kan ook spanning zijn die je vandaag hebt opgelopen. Wanneer je tijdens yoga je bindweefsel diep strekt, geef je je lichaam daarmee de ruimte om deze spanning los te laten. Heel soms kan het zijn dat een houding zo diep werkt op je bindweefsel dat je misselijkheid ervaart. Dit is meestal een teken dat er veel opgeslagen spanning vast zat en nu los is gekomen. Niet iedereen ervaart dit op deze manier, maar schrik er niet van. Adem er als het ware doorheen. De misselijkheid gaat vanzelf weer over, binnen enkele minuten of in ieder geval binnen een paar uur. Een glas water of kruidenthee (bijvoorbeeld verse munt of gember) na de serie draagt bij aan het verwijderen van de vrijgekomen afvalstoffen. Ook zou je een druppel pepermuntolie (bijv. China-olie) op een tissue kunnen doen en hieraan kunnen ruiken.

Een ander teken van loslaten van spanningen kan zijn dat je veel gaat gapen of dat er emoties vrijkomen (je voelt je bijvoorbeeld opeens verdrietig, boos of geïrriteerd). Omdat je je gevoelens, die opgeslagen zaten in je lichaam, erkent en toestaat om deze te voelen, zullen ze loslaten en uit je systeem gaan. Hierdoor kan er meer ruimte ontstaan voor ontspanning en een gevoel van rust en kalmte. Ook voelt je lichaam hierna vaak krachtiger en vrijer, en voel je je meer gegrond.