Verwarmende tips voor de herfst

Als de herfstwind je huid schraal maakt en je hoofd onrustig, kun je je toevlucht nemen tot beproefde ayurvedische leefadviezen.

Wees lief voor je lijf, verlaag je tempo, adem bewust, ontspan en eet kruidig en warm. Seizoenswisselingen hebben invloed op ons lichaam en onze geest. We zijn tijdelijk kwetsbaarder en ons immuunsysteem is even zwakker.

De herfst doet daar nog een schepje bovenop. In de herfst merk je dat de natuur zich al langzaam weer gaat terugtrekken. Bij ons gebeurt dit automatisch ook: wij gaan van het uitbundige van de zomer terug naar binnen met de kaarsjes aan en verkiezen een wat passievere levensstijl.
Voel je je niet in balans? Last van een droge huid, verkoudheid, pijnlijke gewrichten lage rugpijn of verstoppingen? Ook angst, onzekerheid en onrust kunnen in dit seizoen extra opspelen. Je hebt er dan baat bij om stabiliteit, rust, warmte en zachtheid toe te voegen.

Bezinning

Buiten verkleuren de bladeren en tegelijk kunnen we onze eigen kleurrijkheid hierin weerspiegeld zien. Waar sta je nu, wat heb je bereikt de afgelopen periode? Waar heb je dit jaar energie in gestopt, met het verlangen dat het tot een mooi resultaat zou leiden? Misschien ben je iets nieuws begonnen, zoals een project of een nieuwe baan? Misschien heb je gewerkt aan mooie persoonlijke ontwikkelingsdoelen?

Wat is tot bloei gekomen en wat is niet of nauwelijks tot bloei gekomen?

Veroordeel jezelf niet, laat dat ‘strenge kreng’ in jezelf maar kletsen en bedenk je dat het een gegeven van de natuur is dat niet alles altijd tot bloei komt. Soms is dat ook gewoon nodig, zodat juist andere dingen de benodigde ruimte kunnen innemen. Je kunt niet meer doen dan je best en op elk moment kies je dat wat jou het beste lijkt, met het begrip, het bewustzijn en de kennis die je op dat moment hebt. Het is tijd om de vruchten te oogsten van het harde werk wat je wellicht hebt gedaan in de afgelopen seizoenen.

Loslaten

Dan is het van belang om stil te staan bij wat je niet langer mee zou willen dragen aan emoties en gedachten. Hoe komt het dat sommige dingen niet tot bloei zijn gekomen? Heb je er vanaf het begin af aan geen vertrouwen in gehad? Vroegen andere elementen in je leven je volle aandacht en energie? Vond je vooral dat het moest, maar wilde je het ook echt? Of waren de omstandigheden er (nog) niet naar?
Wat zou je een eventuele volgende keer, met de wijsheid van nu, anders doen?

Laat alles wat je niet meer kunt gebruiken als oude bladeren los zodat je ruimte maakt voor jezelf om in alle rust van dit najaar te kunnen genieten, op weg naar binnen.

Je kunt opruimen wat niet goed meer voor je voelt, materieel maar ook emotioneel.

Zo kun je onnodige energievretende zaken loslaten en de wat lagere energie van dit seizoen benutten om net als de dieren in deze tijd een stapje terug te doen.

Misschien mag je bepaalde verwachtingen of een bepaalde planning/aanpak loslaten… Je gebruikt nu je energie om jezelf warm te houden.

Eet warme en gekruide maaltijden (kruiden stimuleren je spijsvertering om ook fysiek los te laten). Begin de dag met verse gemberthee met eventueel wat honing (lekker verwarmend! Doe een paar cm geschilde gember in stukjes in een thermoskan met heet water, laat het trekken zolang je wilt. De smaak kan even wennen zijn maar gember biedt vele gezondheidsvoordelen) en kruip ‘s avonds op de bank lekker onder een dekentje, met een nog een kop (gember)thee en een gezellig kaarsje aan.

De wisseling van voorjaar naar najaar kan een flinke onrust geven. Misschien wil je nog net even putten uit die laatste opgedane energie vanuit de nazomer en wil je alles af hebben. Door de wind, regen en verandering kun je je ook onrustig voelen.

Je kunt zelfs de neiging hebben om vanuit die onrust (nog) strenger voor jezelf te worden, je zelf te gaan veroordelen en misschien zelfs gaan vergelijken met anderen.

In deze tijd van onrust, is het belangrijk vooral liefdevol voor jezelf te blijven.

Het rap dalend aantal uren daglicht kan veel mensen een somber gevoel geven. Het allerbelangrijkste is lief zijn voor jezelf en vooral te accepteren dat het is zoals het is.

Zorg voor ontspanning

  • Las regelmatig tijd in voor stilte en ontspanning. Je kunt bijvoorbeeld mediteren, wandelen in de natuur of gewoon even alle elektrische apparaten uitzetten.
  • Heb je last van slapeloosheid of slaap je onrustig, masseer dan voordat je naar bed gaat je voeten met sesamolie. Een kruik op je buik of onderrug verzacht lage rugpijn en verstopping.
  • In mijn Online Mindfulness Yoga-cursus verschijnt na verloop van tijd ook een speciale les voor de herfst met een meditatie die je helpt om alles wat je niet meer kunt gebruiken los te laten.
  • Tot slot een ademhalingsoefening om lief te blijven voor jezelf: Zeg in jezelf wanneer je inademt: ‘Vrede’, en wanneer je uitademt: ‘Liefde’ (of andersom als dat beter voor je voelt). En blijf zo zitten of liggen tot het voor jou voldoende is.