Heb je last van negatieve gevoelens of gedachten en lukt het je maar niet om ze los te laten? Misschien heb je al wel gemerkt dat hoe meer je je ertegen verzet, des te sterker ze vaak worden.

Net als het drastisch schoonmaken van je huis of het wegdoen van verouderde kleren, moet het eerst chaotisch zijn voordat je de boel weer kunt reorganiseren naar meer ruimte, rust en duidelijkheid.

Door het beoefenen van Mindfulness Yoga en meditatie leer je om te gaan met het ergste.

Wanneer mensen in een intense periode zitten, hoor ik vaak dat ze al meteen het geforceerd proberen ‘los te laten’. Begrijpelijk, want je wilt het liefst zo snel mogelijk van die nare gevoelens af. Maar… als je iets te vroeg los wil laten, duw je het van je weg, waardoor deze stressvolle gevoelens alleen maar terug zullen komen, vaak sterker dan ooit… totdat je er jouw zachte, liefdevolle aandacht aan schenkt.

Hoe meer actie je onderneemt om ‘los te laten’, des te verder je vaak van de ervaring van het loslaten verwijderd wordt.

Het bekijken vanuit een ander perspectief, kan jou die vrede geven waar je zo naar op zoek bent.

The Beatles verwoordden het als de beste. In plaats van te streven om het zo snel mogelijk los te laten, verander je je aandacht naar:
Letting. It. Be.

Als je eenvoudigweg afstand neemt van het streven om los te laten, van hoe anders je je toch zó graag zou willen voelen, zelfs van het ‘loslaten’, en je staat jezelf toe om de gevoelens er simpelweg te laten zijn, zet je de eerste stap in het bevrijden van jezelf.

Als eerste geef je jezelf dus over aan dat wat je voelt.

Adem, neem een bad, doe yoga, ontspan op jouw manier, maak een wandeling, pak een lekkere kop thee of voor mijn part een glas rode wijn (eentje dan hè 😉 ) en wees bewust aanwezig. Als je dit zo doet, schakel je jezelf om naar het zogenaamde Getuige-Bewustzijn, waar je getuige bent van dat wat je voelt en je gevoelens op een zo neutraal mogelijke manier observeert. Bekijk jezelf als het ware van een afstandje, alsof je jezelf bijvoorbeeld vanuit een helikopter, of een vliegende vogel of vlinder bekijkt.

Als je dit hebt gedaan, kun je beginnen met de tweede stap: het ontmoeten van je ‘leraren’. Ieder aanhoudend gevoel, comfortabel of niet, zoals ‘Ik voel me bang, onzeker, onrustig, depri of verliefd’ kun je zien als je leraar. Als je de Getuige wordt en dus je gevoelens van een afstand observeert, er getuige van bent, kun je gaan bestuderen waar en waarom dit gevoel is ontstaan.
Wat de les ook is, het antwoord zal waarschijnlijk alleen komen als je het laat zijn (Let It Be). Het kan ook zijn dat het antwoord later naar boven borrelt, maar vertrouw erop dat het komt. Wat kun je leren van dit gevoel?

Als je het antwoord ontvangen hebt en je kunt duidelijker zien waarom je dit allemaal voelt, kun je de volgende en laatste vraag stellen:

Waar mag ik nu naartoe? Of, meer specifiek: Hoe mag ik nu ZIJN?

Dit ‘zijn’ betekent dat je die dingen gaat doen die ervoor zorgen dat je je meer in balans, compleet en bij jezelf voelt:

Meer Bewust
Meer Aanwezig
Meer in je centrum

Kort samengevat: herinner jezelf EERST HET TE LATEN ZIJN VOORDAT JE IETS ANDERS PROBEERT TE DOEN en het loslaten gaat forceren.
Vrede in jezelf ervaren en het loslaten van gevoelens kun je niet forceren. Geef jezelf in plaats daarvan over aan dat wat er is. Geef jezelf toestemming om er even niets aan te doen. Om te verzachten, te ademen en te ACCEPTEREN DAT, VOOR NU, HET IS ZOALS HET IS.

Gun jezelf tijd voor jezelf om te reflecteren op deze gevoelens binnenin je, en breng ze terug naar hun bron, naar waar ze vandaan komen. Vind daar de wijsheid in jezelf, en kom, alleen dan, terug in actie op een manier waar jij jezelf helemaal goed bij voelt.

Je zult zien dat het loslaten op een bijna wonderbaarlijke manier gebeurt als je het loslaten in eerste instantie loslaat, als je leert om het te laten zijn, ‘to Let It Be‘.

Tip om het voorgaande in je dagelijks leven te integreren:

Vaak weten we wel hoe het moet, maar vergeten we in de sleur van alledag om op tips als de voorgaande te letten. Het is de kunst om er voor jezelf een gewoonte van te maken. Wat helpt is jezelf eraan te herinneren: plak overal waar je vaak kijkt, bijvoorbeeld in je agenda (een ouderwetse papieren of bijvoorbeeld als alarm op je telefoon), bij het fornuis, op de deur van de wc of op je nachtkastje briefjes met daarop ‘Let it be’. Wellicht kun je bovenstaande foto ook opslaan als de achtergrond van je mobiel op laptop/pc of een mooie afbeelding zoeken via Google, die jou eraan herinnert. Succes!!