Veel mensen maken zich zorgen om wat andere mensen van hen vinden. Denk maar aan het bekende gezegde: ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!’
Betrap jij jezelf hier ook regelmatig op? Dat je bang bent om te falen of veroordeeld te worden? Hoe ga je om met mensen die over je oordelen? Oordelen van je baas, je vader/moeder of vriend/vriendin?

Zeg dan tegen jezelf het volgende (en maak er eventueel een affirmatie van door het een aantal keren te herhalen):
“Iedereen heeft een mening en elke mening mag er zijn.”

Mensen die altijd snel met hun oordeel klaar staan, veroordelen zichzelf vaak. Dat is de reden waarom het uit zijn of haar mond komt. We spiegelen altijd naar buiten hoe we van binnen zijn. Veroordelende mensen projecteren hun zelfkritiek op jou. Vraag jezelf af of je wat kunt leren van deze feedback, kun je iets veranderen? Adem diep in en diep uit en dan kun je zeggen: “Dankjewel voor je feedback en ik ga er eens over nadenken.”
Blijf er niet in hangen en probeer niet hun gedachten te veranderen, want dat is alleen maar verloren energie, die je zoveel beter kunt gebruiken. Vertel eventueel rustig in het kort hoe jij erover denkt en ga verder met je dag. Wees
zo ‘gek’ als jij wilt zijn! De wereld zou maar wat saai zijn als iedereen zich zou gedragen volgens het boekje.

Wees Mindful. Hoe vaak ben jij echt 100% aanwezig in het nu? Harvard-onderzoekers Matthew Killingsworth en Daniel Gilbert ontdekten dat terwijl we met een activiteit bezig zijn onze gedachten gemiddeld 47% van de tijd afdwalen naar dingen die gebeurd zijn of die nog moeten komen. Je bent dus bijna de helft van de tijd niet volledig aanwezig in het nu! Het bleek dat mensen minder gelukkig zijn wanneer ze afdwalen. ‘A wandering mind is an unhappy mind’, was hun conclusie. 

Waarom toch zo de nadruk op dat NU en het loslaten van gedachten? Omdat het NU het enige is wat er is! Gisteren is voorbij en morgen bestaat nog niet. Maar hoe lastig is dat niet? Hoe vaak ben je in jouw hoofd niet bezig met dingen die al achter je liggen of die nog moeten komen? Als je gespannen bent, herkauw je vaak negatieve herinneringen of maak je jezelf druk over dingen die misschien zouden kunnen gebeuren. Om er later achter te komen dat de realiteit toch bijna altijd net weer anders uitpakt dan je dacht. En al die tijd ben je niet aanwezig in het hier en nu, terwijl het NU toch echt het enige is wat er nu is. Juist de kleine dingen maken het leven de moeite waard: een kind dat naar je
lacht, een vogel die vrolijk fluit, een prachtige klaproos langs de weg, zonnestralen op je gezicht…

Door het beoefenen van Mindfulness train je jezelf om in het nu te blijven. Veel mensen pakken vol enthousiasme het beoefenen van Mindfulness op, maar vinden het dan lastig om dit te blijven integreren in hun dagelijks leven. MIndfulness Yoga geeft je precies dat wekelijks terugkerende moment waarin je zowel bewuste aandacht beoefent als eraan herinnerd wordt. Wanneer je je verzet tegen dat wat je voelt of denkt, voedt je je gevoelens en gedachten alleen maar, waardoor ze aan kracht toenemen en je in dat cirkeltje blijft. De truc is je gedachten te accepteren en dat geeft verlichting. Pijn, verdriet, angst, schaamte, irritatie, boosheid horen bij het leven. Deze kun je niet laten verdwijnen, maar alles wat je eromheen fantaseert en denkt wel. Of zoals Kabat-Zinn het zegt: ‘Pijn is onvermijdelijk, lijden is optioneel.’ Het kan enorm opluchten er met iemand over te praten. Nu hoor ik je al denken: mijn kwetsbaarheid laten zien? Dat is voor watjes. Absoluut niet! Je kwetsbaarheid durven tonen, jezelf toestaan om niet perfect te zijn, is misschien wel het moedigste wat bestaat. Durf jij jezelf te laten zien, juist ook als je niet perfect bent? Geef niet om wat anderen denken. Natuurlijk is het goed om rekening te houden met anderen, maar dat is iets anders dan je leven laten bepalen door de mening van anderen en je te gedragen zoals jij denkt dat anderen willen. Het is jouw leven en je wordt alleen gelukkig als je je eigen weg bewandelt. Hoe goed je het ook doet, je kunt nooit iedereen tevreden stellen. Soms zit achter kritiek respect verborgen, soms jaloezie en sommigen leveren kritiek uit gewoonte. Maar jij bent jij. Neem wat anderen denken niet zo serieus. Hoor het aan, laat het bezinken en bepaal of je er iets mee kunt. Zo ja, doe er wat mee. Zo nee, leg het naast je neer. Leid je leven op je eigen manier. Als anderen het gek vinden dat jij dagelijks mediteert, dan is dat hun probleem, niet het jouwe. Zodra ze doorhebben dat je meer gaat stralen als je doet waar je blij van wordt, is de lol er snel af en kun je zelfs een voorbeeld voor hen worden die het willen zien. Stiekem hebben we allemaal bewondering voor mensen die hun eigen weg kiezen. Dus kies je eigen weg en laat anderen hun weg kiezen.

Niemand kan je een minderwaardig gevoel geven zonder jouw toestemming – Eleanor Roosevelt

Durf fouten te maken, want als je geen fouten maakt, leer je niks. Angst om te falen blokkeert groei en ontwikkeling. Het weerhoudt je ervan om risico’s te nemen en dan blijf je doen wat je altijd al deed. Je bent een mens en je leert, je hele leven lang. Omarm je angst, weeg de risico’s af, bepaal je doel en ga ervoor. Onderweg gaan dingen ongetwijfeld anders dan jij je had voorgesteld, maar dat geeft niet. Bijstellen kan altijd. Het gaat om de reis, niet om het doel. Zelfs al is het resultaat niet wat je had gehoopt, als je alles hebt gegeven, volledig trouw aan jezelf bent gebleven, dan valt jezelf niets te verwijten. Dan heb je een geweldige ervaring opgedaan waar je je voordeel mee kunt doen. Dan ben je gegroeid. Het is niet erg als je een keer de mist ingaat. Veel succesvolle mensen zeggen in interviews oprecht dat ze meer hebben geleerd van dingen die misliepen dan van hun successen. Dus loopt het fout, en dat gebeurt vast wel een keer, veroordeel jezelf er niet om. Je volledig geven, betekent dat je niet kunt falen.

Accepteer dus je gedachten en gevoelens en focus dagelijks (al is het maar een paar minuten) je aandacht op bijvoorbeeld je ademhaling:

Leg je hand op je onderbuik en voel wanneer
je buik zich uit zet
 (op de inademing) en wanneer de buik intrekt (op
de uitademing). Adem
als het ware naar je hand en voel je hand mee bewegen.

Adem rustig in en uit.
Maak de uitademing wat langer. Een paar seconden langer dan de inademing werkt
al kalmerend.
 Veel mensen vinden het fijn om via een
kleine opening van de mond hoorbaar uit te ademen (zuchten).

Blijf je nek, schouders
en borstkas verzachten en ontspannen.

Stel je voor dat op een uitademing je lichaam (en daarmee je geest) zich
geleidelijk aan meer en meer ontspant.