Facebook Demo

Praktijk Marloes van Korven - Yoga & Natuurgeneeskunde

Alternatieve en holistische gezondheidsdienst
272

Praktijk voor Mindfulness Yoga en Cranio Sacraal Therapie

Lieve mensen,

Hoogstwaarschijnlijk is het na het verwachte nieuws van de verlengde maatregelen m.b.t. het Coronavirus wel duidelijk, maar ook mijn praktijk blijft in ieder geval t/m 28 april 2020 gesloten.

Hele fijne dag en geniet van de zon!

Lieve groet,
Marloes

Misschien merk je aan jezelf dat je je, net als ik nu tijdens mijn tweede zwangerschap, zo nu en dan een beetje ongerust voelt over je kindje in je buik. Om je immuunsysteem sterk te houden, is het belangrijk dat je zo ontspannen mogelijk blijft. Daarom deze gratis super-korte ontspanningsoefening plus kalmerende Online Zwangerschapsyoga-les voor jou en je wondertje:

us13.campaign-archive.com/?e=&u=598a63c7465e8767e1640eb6e&id=3d9e702143

Hoe gaat het met je? Het is ongelofelijk wat er allemaal gebeurt en ik voel veel angst om me heen, angst voor de gezondheid van je jezelf en je dierbaren, angst voor de financiële gevolgen, angst voor het onbekende... Hoe ga je daarmee om?
Laat je angst er zijn, ga er niet tegen in verzet, het mag er zijn (anders geef je dat gevoel alleen maar meer energie)... en doe dan de volgende oefening een aantal keer achter elkaar:

Stel je voor dat je een gevoel van vrede inademt en een gevoel van liefde uitademt. Voel de liefde die je hebt voor je dierbaren en stel je voor dat deze liefde hen bereikt en beschermt. Herhaal deze oefening zo vaak en zo lang jij het nodig hebt <3

Na de persconferentie van gisteravond heb ik besloten de yoga-lessen de komende drie weken, dus t/m 2 april 2020, te cancellen.

De Cranio Sacrale behandelingen gaan wel door, mits we ons allebei (daarbij) goed voelen en geen symptomen hebben (verkouden, diarree, benauwdheid/kortademigheid, koorts). Door de uitvallende lessen zijn er plaatsen vrij gekomen, dus mocht je een extra boost willen geven aan je immuunsysteem/zelfgenezende vermogen of je hebt last van andere klachten, ben je van harte welkom! Hier vind je meer informatie over deze ontspannende, bijzondere therapie: www.marloesvankorven.nl/cranio-sacraal-therapie/

Wil je toch lekker blijven bewegen en ontspannen (om je lichaam en geest sterk te houden), kun je dat evt. veilig thuis doen met mijn Online Mindfulness Yoga-cursus: www.yogametmarloes.nl/

Hier vind je een gratis en vrijblijvende proefles, incl. gratis ontspannings- en mini-meditatie. Met deze les versterk je je immuunsysteem, je zelfgenezende vermogen en core-gebied: de spieren van je buik, onderrug en bekken. Hierdoor voel je je ook geestelijk meer in je kracht. Om je rug gezond te houden is het belangrijk om deze spieren te trainen. Wanneer deze spieren sterk zijn, vormen ze namelijk een soort van corset rondom je lage wervels, zodat je wervels ondersteund en beschermd worden. In de Online Mindfulness Yoga-cursus vind je series met uiteenlopende thema’s, o.a. detox, hormonen, innerljke rust, loslaten, nek/schouders, spijsvertering, kracht en een betere nachtrust.

Mijn verlof is van 20 mei t/m 14 september 2020.

Blijf gezond, geniet van de rust die deze rare en onwerkelijke periode ons toch van de ene kant ook weer brengt en hopelijk weer tot snel!

Belangrijk:
Alle lessen en consulten gaan bij mij gewoon door, maar wanneer je verkouden bent, diarree, benauwdheid of koorts hebt, wil ik je vragen - om verdere besmetting van het Corona-virus zoveel mogelijk tegen te gaan - niet naar de les/behandeling te komen.
In plaats van de live yoga, zou je dan de online yoga kunnen doen (bijv. de gratis proefles of een maand-/jaarabonnement: www.yogametmarloes.nl).
Bij de toilet kun je bij binnenkomst je handen wassen. Er liggen tissues waar je gebruik van kunt maken, die je gelijk in de prullenbak kunt deponeren. Mocht je toch onverhoopt tijdens de les moeten hoesten/niezen, wil ik je vragen dit in de binnenkant van je elleboog te doen. Alvast bedankt voor je medewerking.
De les mag je altijd nog inhalen (ook na mijn verlof van 20 mei t/m 14 september).

In de yoga- en praktijkruimte wordt de lucht gezuiverd, verfrist en ontsmet dankzij de etherische oliën grove den (maakt het bovenste deel van de luchtwegen schoon) en pepermunt. Deze oliën versterken elkaars werking.
Adem gewoon zoals je gewend bent zoveel mogelijk in via de neus, zodat de lucht gereinigd en verwarmd binnen kan komen en geniet van de behandeling en/of oefeningen die ruimte geven in je lijf, waardoor alles beter kan stromen/functioneren en je immuunsysteem versterkt wordt.

Verdere tips:
- Drink voldoende (lauwwarm) water of kruidenthee/verse gemberthee (stukje van een aantal cm schillen en in kleine stukjes in een thermoskan met kokend water laten trekken, of even laten doorkoken in een pannetje).
- Beweeg en ontspan voldoende.
- Doe de volgende ademhalingsoefening om jezelf te kalmeren:
"Leg je hand op je onderbuik en voel wanneer je buik zich uit zet (op de inademing) en wanneer de buik intrekt (op de uitademing). Adem als het ware naar je hand en voel je hand mee bewegen.
Adem rustig in en uit. Maak de uitademing wat langer. Een paar seconden langer dan de inademing werkt al kalmerend. Veel mensen vinden het fijn om via een
kleine opening van de mond hoorbaar uit te ademen (zuchten).
Blijf je nek, schouders en borstkas verzachten en ontspannen.
Stel je voor dat op een uitademing je lichaam (en daarmee je geest) zich
geleidelijk aan meer en meer ontspant." (zie ook: www.marloesvankorven.nl/yoga/bang-om-te-falen-wees-mindful/) of beoefen de 16-seconden-techniek: holistik.nl/davidj-meditatie/ <3

Ik wens je een mooie, stralende dag, vol met vitamientjes (D)!

Deze week herhalen we de Psoas-serie van vorige week.
Hier nog meer informatie over deze interessante spiergroep:

De psoas-spieren zijn de meest diep liggende spieren in het lichaam, dicht bij je kern. De spieren zijn tweezijdig, ze ontspringen vanaf de onderste borstwervel en vanaf alle vijf lendenwervels aan weerszijden van onze wervelkolom. Vanuit daar gaat de spier naar beneden door de kern van de buik, via het bekken en hecht aan op de binnen- en bovenzijde van het bot van het dijbeen.

De psoas-spieren zijn spieren met een complexe taak en verbinden de wervelkolom met de benen. De psoas zorgt ervoor dat we rechtop kunnen staan en dat we onze benen kunnen optillen als we lopen. Hij is zowel verantwoordelijk voor het buigen als voor het strekken van de rug (samen met de iliacus of darmbeenspier). De psoas stabiliseert de wervelkolom en geeft ondersteuning aan de vitale organen in de buikholte. Daarnaast is via ons bindweefsel de psoas verbonden met ons middenrif. Omdat het middenrif van belang is bij ademhaling heeft de psoas dus ook een connectie met de ademhaling. Hij zorgt ervoor dat het heiligbeen en si-gewricht in balans blijven.

Door een vrije psoas kun je makkelijker bewegen, soepeler dansen en zonder moeite in de kleermakerszit zitten. Het geeft een verbetering van de lichaamshouding en zorgt intern voor een betere ondersteuning van de vitale organen in de buik, een vrijere ademhaling en een levendig gevoel. Enjoy!

Praktijk Marloes van Korven - Yoga & Natuurgeneeskunde

Deze en volgende week werken we in de yoga-lessen aan het verlengen en ontspannen van één van de sterkste spieren in ons lichaam en een grote spier die reageert (aanspant) bij spanning of stress: de Psoas. Deze spier bevindt zich diep in het lichaam tussen de bovenkanten van de dijbenen en de wervels van je onderrug (plus onderste borstwervel) en verbindt zo het boven- en onderlichaam.
De Psoas is een hele belangrijke spier die een stabiliserende invloed heeft op de wervelkolom. Een goed werkende Psoas kan pijn in de lage rug (er zijn al verschillende leerlingen deze week die kwamen met pijn in de onderrug, pijnvrij naar huis gegaan), buik, heup, hamstrings en zelfs in de nek en schouders voorkomen.
Dat aanspannen bij stress of spanningen is geen probleem als dat geldt voor een moment en de spanning weer kan ontladen... maar wat als we die spanning nou ongemerkt blijven vasthouden (wat bij veel mensen gebeurt)?
De spier wordt dan na verloop van tijd korter en een verkorte Psoas-spier bemoeilijkt de buikademhaling en trekt aan de wervels van je lage rug. Een samengetrokken Psoas zorgt er bovendien voor dat de romp korter wordt. Dat vermindert de ruimte in het lichaam voor de organen, waardoor je organen minder goed kunnen functioneren.
Door je Psoas-spier te verlengen verbeter je dus o.a. je buikademhaling, werk je aan een gezond lichaam en kun je klachten in je lichaam voorkomen/verminderen. Geniet van het effect van deze heerlijke serie en je wekelijkse momentje voor jezelf <3

Deze week beoefenen we in de les weer de Wisselende neusademhaling. Hier wat meer interessante informatie:

De Sanskriet naam voor de Wisselende neusademhaling is Nadi Sodhana Pranayama, afgeleid van de woorden Nadi (kanaal), Sodhana (reinigen) en Pranayama (beheersing van levensenergie via ademtechniek). Deze oefening reinigt de energiekanalen in het lichaam, zodat de levensenergie (prana) beter kan stromen.

Nadi Sodhana Pranayama verlaagt de hartslag en verhoogt het zuurstofgehalte in het bloed. Ook kalmeert deze oefening de geest, omdat het zenuwstelsel wordt gestimuleerd. De Wisselende Neusademhaling is daarom goed om te doen als je angstig of gespannen bent.

De wisselende neusademhaling activeert beide hersenhelften. Daardoor verbetert deze oefening de balans tussen de twee hersenhelften en tussen de mannelijke en vrouwelijke energie in het lichaam.

Als je de oefening thuis wilt doen (zie ook www.yogametmarloes.nl), doe hem dan ca. 5 minuten of 12x aan elke kant. Succes en veel plz ermee!

Bron: Yoga Online

Deze week sluiten we de les af met een heerlijk ontspannende 'gouwe ouwe' en favoriet van velen: de Regenboogvisualisatie!
Deze meditatie is ook te beluisteren als je een Online Mindfulness Yoga-abonnement bij me hebt (www.yogametmarloes.nl) of te koop via: www.yogametmarloes.nl/product-categorie/meditaties-mp3/

Mindfulness-tip om de dag heerlijk fris te beginnen: ga naar buiten of doe een raam open en adem bewust een flinke teug verse zuurstof naar binnen, heeerlijk om te doen!!


This is a Facebook demo page created by plugin automatically. Please do not delete to make the plugin work properly.